Studio Grafik Komputer

Your description goes here

  • RSS
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter

Popular Posts

Hello world!
Righteous Kill
Quisque sed felis

About Me

Popular Posts

Thumbnail Recent Post

Righteous Kill

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in ...

Quisque sed felis

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in ...

Etiam augue pede, molestie eget.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in ...

Hellgate is back

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit ...

Post with links

This is the web2feel wordpress theme demo site. You have come here from our home page. Explore the Theme preview and inorder to RETURN to the web2feel home page CLICK ...

Followers



LOGO


DEFINISI LOGO


Logo ialah lambang atau tanda identiti (trademark) yang berbentuk 2-dimensi atau 3-dimensi, warna atau monokrom , geometri atau organik, abstrak bagi mewakili identiti korporat bagi sesebuah syarikat, produk dan perkhidmatan. Logo terbahagi kepada empat jenis: logo huruf, logo simbol, logo representasi, dan logo ambigram.


1)LOGO HURUF (typographic marks)
Logo huruf atau logo typografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti korporat atau trade mark berbentuk imej logo. Logo berbentuk perkataan atau logo huruf ringkas (initials). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsur grafik seperti (garisan, imej, rupa organik atau geometri, warna) di dalam kandungan logo bagi memperkembangkan lagi identitinya.


1.1)CONTOH TUTORIAL MENGHASILKAN LOGO HURUF



2)LOGO SIMBOL (symbolic marks)
Logo simbol memberikan sedikit tambahan reka bentuk kedalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutama dalam penambahan unsur-unsur figura (rupa: organik, geometrik, abstrak dan berbentuk: 2-dimensi atau 3-dimensi)


2.1)CONTOH TUTORIAL MENGHASILKAN LOGO SIMBOL


3)LOGO REPRESENTASI (Discriptive marks)
Logo representasi atau dikenali dengan scriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhidmatan pelanggan.


3.1)CONTOH TUTORIAL MENGHASILKAN LOGO REPRESENTASI


4)LOGO AMBIGRAM
An ambigram is a typographical design or artform that may be read one or more words not only in its form as presented, but also from another viem point, or orientation. The words readble in the other viewpoint, direction or orientation may be the same or different from the original words. Douglas R. Hofstadter describes an ambigram as a "calligraphic design that manages to sequeeze two different reading into the selfsame set of curves." Different ambigram artist (sometimes called ambigramist) may create completely different ambigrams the same words or word.


4.1)CONTOH TUTORIAL MENGHASILKAN LOGO AMBIGRAM


PROSES DALAM MENGHASILKAN LOGO
Proses mwnghasilkan logo bergantung kepada tujuan ianya dihasilkan samada dalam bentuk logo huruf, logo simbol ataupun logo representasi. Ianya ditentukan berdasarkan kehendak sesebuah syarikat atau individun itu sendiri. Perlu diingatkan bahawa penghasilan logo bergantung kepada kretiviti seseorang individu yang menghasilkan logo tersebut berdasarkan pemahaman terhadap asa seni reka (unsur seni & prisip rekaan).


LANGKAH-LANGKAH PEGHASILAN LOGO


LANGKAH PERTAMA
Sebelum menghasilkan logo, mestilah memilih tema, fon, warna, imej, atau grafik yang sesuai dengan logo yang hendak dihasilkan. Reka cipta logo mestilah bersifat dinamik dan kreatif dan bersesuaian dengan kehendak identiti korporat, syarikat tersebut yang melambangkan sebuah logo yang unggul dari logo-logo yang sediaada. maklumat asas peghasilan sesebuah logo mestilah diketahui oleh pereka logo.


LANGKAH KEDUA
Sebelum menghasilkan logo, mestilah mengumpul seberapa banyak idea yang boleh melalui rujukan buku-buku logo, internet, majalah, dan menghasilkan draf (thumbnail) reka bentuk logo yang hendak dihasilkan. Logo yang direka bentuk mestilah asli dan tidak boleh tiru dari hasil logo yang orang lain hasilkan. Reka bentuk logo tidak boleh mengandungi unsur-unsur yang boleh dianggap sensitif dari segi kaum, budaya dan agama.


LANGKAH KETIGA
Sebelum menghasilkan logo, pilihan atau unsur warna perlu ditentukan dengan betul bertujuan bagi menentukan memberi kesan kepada imej sesuatu syarikat, organisasi atau pertubuhan yang direka bentuk. Kebanyakan logo yang hendak dihasilkan pemilihan warna tidak boleh melebihi 3 warnabagi menghasilkan logo yang bagus, tetapi ianya tidak terikat dengan penggunaan tiga warna sahaja. Penggunaan warna 'gradient' hendaklah dielakkan. 


LANGKAH KEEMPAT
Setelah membuat pilihan logo yang hendak dihasilkan melalui lukisan draf yang terbaik, bolehlah membuat rekaan dengan menetukan komposisinya, reka letak dan grafik. Asas seni reka perlu dijaga dan di ambil berat dalam menghasilkan logo. Logo yang dipilih hendaklah tetap 'legible' apabila saiznya dibesarkan atau dikecilkan. Tujuannya ialah, apabila ianya dibuat salinan ianya tidak berubah. penggunaan vektor (perisian illustrator) adalah sofware yang sesuai dalam menghasilkan sesebuah logo berbanding bitmap (photoshop).


LANGKAH KELIMA
Seterusnya, proses yang terakhir dalam menghasilkan logo adalah terhadap huruf, imej, warna, grafik dan sebagainya gengan memberi maksud yang rasional, definisi atau pengertian pada setiap bahagian reka bentuk logo. Aplikasi dimana logo akan diletakkan seperti pada kad nama, smapul surat, surat rasmi, risalah dan lain-lain. Akhirnya terhasil sebuah logo dan dicetak.


CIRI-CIRI YANG PERLU ADA DALAM MENGHASILKAN LOGO


1)Fon  atau muka taip yang digunakan dalam logo huruf ringkas perlu ditentukan mada fon serif, fon san-serif, fon skrip, dan fon dekoratif. Ianya juga boleh dihasilkan dalam bentuk 3-dimensi.


2)Dari segi tema mempunyai maksud dan pengertian untuk membuat logo. Mesej pula metilah ringkas dan padat.


3)Warna hitam dan putih sesuai untuk permulaan sketsa dan ianya dapat menunjukkan keupayaan logo berfungsu dalam keadaan tanpa menggunakan warna. Warna hitam ialah simbol kepada kekuatan, kuasa, bertekad kuat dalam mencapai matlamat. Warna putih pula melambangkan kesucian dan keikhlasan. Salah satu daripada proses menghasilkan logo yang bagus ialah dengan menghasilkan seberapa banyak thumbnail.


4)Warna asas, warna sekunder,warna tertier yang terkandung dalam roda warna memainkan peranan penting dalam membangkitkan emosi dan perasaan. Warna asas terdiri daripada warna biru, merah dan kuning. Warna sekunder terdiri daripada warna hijau, jingga dan ungu. Warna yang digunakan mestilah mempunyai maksud yang tertentu dalam logo tersebut.


5)Warna complementary ialah merupakan warna bertentangan di dalam roda warna seperti warna biru dan orange, hijau dan merah, kuning dan unggu. Warna orange mempunyai simbol melambangkan personaliti seseorang yang berazam kuat dan simbol kreatif.


CONTOH-CONTOH LOGO:


\

TAKRIFAN ISTILAH LOGO
      Menurut Levenson (1995) logo ialah 'a combination of characters and or graphics to create a single design that is use to identify a company, it is often trademarked and is always include on all company prited material'. 
      PEMENTEL (1997) pula menyatakan bahawa , reka bentuk logo 'provide a quick visual short hand for all the meaaning, assosiation and equity associated with a brand'.
      Hassan Mohd Ghazali (2000) pula menyatakan bahawa logo ialah lambang atau tanda pergerakan bagi sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan dan sesuatu aktiviti.
      Moriako dan Adams (2004) mentakrifkan logo sebagai simbol yang terang dan berbeza bagi sesebuah syarikat, objek, penerbitan, khidmat masyarakat ataupun idea.
      Guitton (2006) pula, reka bentuk logo perlu mempunyai nilai, konsep entity dan identitinya melalui rupa grafik, 3-dimensi, yang wujud dalam kehidupan di dunia.
      Cheung (2007) mengatakan bahawa logo terletak pada identiti dan first impression di pasaran yang merupakan iklan kecil syarikat untuk memudahkan masyarakat mengingati siapakah syarikat tersebut dan khidmat ape yang mereka berikan.



Leave a Reply