WHAT IS GRAPHIC DESIGN
Tidak dinafikan bahawa saada dari media cetak atau media elektronik item reka bentuk grafik akan terus digunapaki dan diletakkan pada satu tahap yang mana ianya akan menjadi satu keperluan sampai bila-bila oleh setiap pengguna tanpa mengira peringkat umur, jantina, bangsa. Logo dan branding, laman web, penerbitan,majalah,risalah,iklan, tv, pembungkusan, adalah antara pengaplikasian reka bentuk grafik.
GRAFIK adalah satu proses yang berterusan ianya akan melibatkan dan berkaitan terus dengan pengguna dan pereka bentuk (designer) . Grafik kerap kali merujuk kepada sesuatu proses mereka bentuk dimana produk yang dihasilkan menjadi penyampai kepada mesej yang hendak disampaikan kepada pengguna.
Apa dia reka bentuk grafik? kepada siapa kita nak bertanyakan soalan ini? adakah perlu kita mencari jawapannya? bagaimana jawapannya? hari ini ada pelbagai jenis jawapan dan definisi yang diberikan oleh ahli-ahli akademik mahupun pereka bentuk tentang apa dia sebenarnya reka bentuk grafik.
Dari dulu hingga sekarang, saya kerap menyebut perkataan grafik atau grahic design dalam memahami dan memperkatakan tentang perkara yang hendak dibincangkan dalam buku ini. Menurut Resnick (2003) graphic design the most ubiquitous of all the art forms since it can be found everywhere and anywhere-in our homes in the restaurant we frequent, on the streets we walk, on the highways we drive in the movies and theaters we attend and in every shop we enter.. Apa lagi yang tinggal?
Tidak dinafikan bahawa samada dari media cetak atau media elektronik item reka bentuk grafik telah dan akan terus digunapakai dan diletakkan pada suatu tahap yang mana ianya akan menjadi satu keperluan sampai bila-bila (unstopable) oleh setiap pengguna tanpa mengira peringkat umur, jantina atau bangsa. Logo dan branding, laman web, penerbitan (majalah, risalah, surat khabar dan buku) iklan, tv, handphone, dan produk pembungkusan adalah antara pengaplikasian reka bentuk grafik. Pergi sahaja ke Mcdonald, KFC, Burger King atau k3 KLCC ada saja kelihatannya penggunaan grafik.
PROSES REKA BENTUK GRAFIK
Menurut pandangan LANDA (1996) memperkatakan tentang proses reka bentuk, menurut beliau perkara yang paling utama ialah berfikir seperti seorang pereka bentuk. Diantara langkah-langkah yang dicadangkan oleh beliau ialah:
i)restate the problem in your own words.
ii)do any research that needs to be done.
iii)think with your pencil or mouse in your hand.
iv)choose your three bestthumbnail skecthes and turn them into roughs.
v)choose your best rough and turn it into a comp.
Menurut pandangan Resnick (2003) beliau berpendapat dalam setiap tugasan atau produk yang hendak dihasilkan, proses mereka bentuk perlu melalui lima peringkat utama:
i)define the problem and establish the objektive
ii)do the research
iii)develop the ideas by brainstorming
iv)analyze ideas in terms of the project objectives
v)impliment the final
Menurut pandangan Victor Cheung (2007) pula tertulis didalam bukunya yang bertajuk Logo Logy menyatakan tentang case study (tugasan dibahagikan kepada empat bahagian)
i)assignment (the background of the specific project)
ii)development (from reaserch to concept)
iii)solution (what the final outcome is)
iv)application (as simple it many seem for the last part)
Kesimpulannya, kita akan dapati bahawa proses reka bentuk tidak mudah seperti yang disangka.walaupun ada mouse dan pensil ditangan unless kiranya kita nak buat plagiarism.
Sebenarnya tidak ada jalan pintas sekiranya kita nerkehendakkan sesuatu yang excellent dan berkesan. Ikut sahaj ape yang disyorkan kerana mereka designer kerana mereka telah melaluinya dengan pengalaman yang berliku-liku.
FORMAT GRAFIK
Terdapat dua file yang utama dalam reka bentuk grafik iaitu file bitmap (pixmap) dan file vektor. Bitmap boleh dikenali dengan rupa titik (a grid of dot) yang sangat kecil samada hitam putih , gray atau warna bagi setiap pixels (zero one zero). Bitmap digunakan untuk tempat menyimpan file imej digital. Penggunaan resolution bitmap yang rendah akan menyebabkan imej gambar yang dicetak kurang jelas atau kabur.
Fungsi vektor antaranya boleh dibesarkan atau dikecilkan , dilukis semula, atau apa sahaja tanpa merosakkan rupa imej yang asal seperti (garisan, rupa, bentuk, geometrik, organik) yang berlandaskan (mathematical equetions) walaupun dengan resolution yang rendah, kerana file vektor bergerak bebas. Format grafik yang kerap kita gunakan antaranya: TIFF, EPSF, JPEG, PSD, PIDTF, RIP etc
Dpi-dots per inch
Merupakan ukuran kepada resolution atas skrin atau atas kertas cetak dan dots juga dikenali sebagai pixels. Resolution skrin atas komputer ialah 72 dpi, manakala mesin cetak seperti laserwritter 300 dpi dan mesin photo imagasetter boleh melenihi 2540 dpi. ppi-pixels per inch
Adalah penting sekali setiap tudasan yang direka bentuk terlebih dahulu disemak sebelum dicetak dalam jumlah yang banyak. Pembetulan dan penambaikan keatas salinan (proof copy) dapat membantu pelanggan membuat pemilihan seperti yang dikehendaki.
File ini merupakan satu imej yang boleh digunakan semasa menyimpan imej. Ianya membenarkan data postscript disimpan, diubahsuai dan mudah dibuka samada dalam Macintosh atau MS-DOS atau sistem yang lain
Piawaian keatas imej boleh dipermudahkan iaitu fle tersebut menjadi ringan (reolution yang rendah) dan mudah untuk diguna semula.
Satu alat yang boleh diprogramkan bagi menterjemakan arahan yang terdapat dalam helaian cetakan atau hasil grafik kepada bentuk paten dots (bitmap) yang digunakan untuk percetakan atau dilihat atas skrin. Data yang diperolehi daripada Macintosh atau PC ditukarkan menjadi paten dots (bitmap) sebelum menjadi file RIP (imagesetter) yang bertujuan menghasilkan filem atau plat cetakan.
Format file grafik ini dibangunkan oleh Aldus, Adobe dan Apple bertujuan untuk menyesuaikan imej imbasan dan file bitmap yang besar. TIFF direka bentuk bagi membolehkan Macintosh dan MS-DOS menggunakannya.
CONTOH GAMBAR GRAFIK: