Studio Grafik Komputer

Your description goes here

  • RSS
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter

Popular Posts

Hello world!
Righteous Kill
Quisque sed felis

About Me

Popular Posts

Thumbnail Recent Post

Righteous Kill

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in ...

Quisque sed felis

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in ...

Etiam augue pede, molestie eget.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in ...

Hellgate is back

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit ...

Post with links

This is the web2feel wordpress theme demo site. You have come here from our home page. Explore the Theme preview and inorder to RETURN to the web2feel home page CLICK ...

Followers


PRODUCT & PACKGING
Pembukusan adalah sesuai digunakan untuk membungkus makanan, hadiah, cecair, ubat-ubatan, proses pemindahan, pameran dan lain-lain. Bahan yang digunakan sebagai pembungkusan antaranya seperti: carton board, corrugated cardboard, plastik, multimaterial, dan waterproof board.


Tujuan utama boleh mereka bentuk sebuah package. Bermula dengan mengambil saiz kotak yang hendak digunakan, kemudian dengan kretiviti pelajar menggunakan perisian illustrator atau photoshop dalam menghasilkan bentuk 2-dimensi dan package yang dipilih.


Reka bentuk logo perlu dimasukkan perkara berikut seperti: logo, alamat syarikat, net weight, bar code, isi kandungan, logo halal, due date, cutomer support line, motto/tema, nama produk, teks dan imej reka bentuk yang dipilih.


YELLOW IN JAPAN:is assosiated with courage(keberanian)
BLUE IN CHINA:is a colour for little girl
RED IN SOUTH AFRICA:is the colour of mouring
GREEN IN ISLAM:is associated with paradise


"Packaging is a specialized area of the graphic design profesion. Package designer must be knowledgeable about a range of constuction and technical factors.They must be familiar with materials ang their qualities, like glass, plastic, cardboard, paper, metal and with manufacturing , safety, display, recycling ang packging regulation as well as printing.


Selain daripada strategi pemasaran, branding dan iklan, di antara kriteria lain yang perlu diberi penekana ke atas pembungkusan ialah:reka bentuk, reka letak yang tertumpu kepada perletakan taipografi (samada fon 2-D atau 3-D dan saiz). Pemilihan dan kesesuaian warna dan grafik serta imej yang berkaitan dengan barangan produk. Tidak terlupa spesifikasi yang perlu ada bagi setiap pembungkusan seperti logo & alamat syarikat, isi kandungan, logo halal, due date, nama motto dan tema produk yang dihasilkan.


Objektif utama yang perlu ada dalam mereka bentuk sesebuah penmbungkusan antaranya:
*menjadi ia boleh berfungsi
*mengkaji bahan yang digunakan dalam proses yang digunakan
*memahami konsep guna semula atau kitar semula
*tidak mengabaikan masalah dalam mereka bentuk kedua-dua jenis pembungkusan secara 2-D atau 3-D
*mempertimbangkan maklumat yang perlu ada pada setiap pembungkusan
*mereka bentuk pembungkusan supaya ianya nampak menarik kepada pengguna dan dari sudut estetiknya juga
*membuat kajian pembungkusan jenama yang lain
*mereka bentuk pembungkusan yang menyerlah dan tersendiri
*penggunaan warna yang sesuai
*kordinasi warna dan reka bentuk bersesuaian dengan tema dan isi kandungan pembungkusan.


Proses mereka bentuk pembungkusan adalah merupakan satub proses yang memerlukan pendekatan yang agak rumit dan tiliti supaya ianya dapat menghasilkan setu reka bentuk yang baik serta berkesan. Persoalannya di mana mulanya?. Pada hakikatnya tiada tips atau jalan pintas yang boleh membantu kecuali dengan mencuba dan terus mencuba yang bermula dengan beberapa draft atau thumbnail sketches.


Bagi mereka yang mahir dalam menggunakan adobe illustrator atau photoshop, langkah pertama yang perlu dilakukan kemungkinan bermula dengan imej atau gambar yang import dari laman web atau imej folder. Jika tidak lakaran thumbnail yang dilukis secara manual dan diimport ke stage.Walaubagaimanapun, idea bagi setiap orang berbeza, dan tidak menjadi satu kesalahan jika jika mengambil idea dari reka bentuk yang sedia ada atau yang berkaitan dengan subjek matter yang hendak dihasilkan.




Faktor pertama yang perlu diketahui dalam peghasilan packaging ialah Identification yang merujuk kepada sejauh manakah pengguna boleh mengenali produk atau pembungkusan 
yang dipamerkan apabila mereka membelinya dan ianya menjadi asas kepada mereka bentuk pembungkusan.Persoalan yang selalu dikaji ialah: apakah perkara pertama yang dilihat oleh pengguna setiap kali melihat produk di atas rak jualan? Rupa, Logo, Warna, tanda harga, bahan yang diguna pakai, imej, teks, atau peratusan diskaun yang dipamerkan oleh penjual.


Faktor kedua yang perlu diketahui dalam penghasilan packging ialah functionality. Bagi setiap produk yang dibeli, para pengguna akan melihat  dan memastikan bahawa keupayaan produk tersebut berfungsi .Keupayaan berfungsi oleh produk tersebut  men ingkatkan keyakinan pengguna kepada matlamat keinginan mereka untuk membeli.Walaubagaimanapun, tahap kefahaman pengguna menggunakan produk tersebut menjadi pilihan utama saada ianya mudah atau sukar untuk difahami.


Faktor ketiga yang perlu diketahui dalam penghasilan packaging ialah Personaliti yang merujuk kepada bagaimanakah maklumat yang direka bentuk ke atas produk bungkusan berkesan, menarik,serta memberi impak tatkala melihat kali pertama dan berfungsi dengan baik. Dalam mempengaruhi pembeli membeli produk yang sama menjadi agenda yang utama. 


Faktor yang keempat yang perlu diketahui dalam penghasilan packaging ialah novigation yang merujuk kepada pengguna mengetahui dalam mencari dimana memperolehi produk yang dijual. Fakor ini sama dengan faktor identification, yang bergantung kepada gaya reka bentuk yang terdiri daripada: tipografi, warna, jenis, hurf, rupa, dan item lain yang berkaitan dengan maklumat yang perlu ada dalam mereka bentuk bungkusan.

Dengan empat faktor yang dinyatakan di atas dalam menghasilkan sesebuah packaging akan dapat membantu pereka bentuk grafik dalam menghasilkan reka bentuk pembungkusan yang menarik, sesuai, menarik dan berkesan.


CONTOH-CONTOH TEMPLATES PACKAGING:






Leave a Reply